Nabeschouwing Jeugdvissen2 2016

Vissenschool 2016
Bijna herfst, de scholen zijn weer begonnen. Wij als Jeugdcommissie kijken terug op een mooie periode met vislessen op twaalf scholen (21 klassen) in Leeuwarden, Dokkum, Burdaard. Lekkum en dit jaar ook in Holwerd. 537 kinderen van groep 7 en 8 die aan de slag kunnen met witvissen, weten nu wat kuit is en hoe ze met gevangen visjes om moeten gaan. Ondanks dat we best af en toe veel regen en wind hebben gehad, is er redelijk tot veel vis gevangen. De scholen waren heel enthousiast en we hebben complimenten gehad voor onze goede organisatie en presentatie.
Van een aantal kinderen hebben we hele positieve schriftelijke feedback gehad, we hadden zoveel geduld en waren zo vriendelijk.
De snoek leek dit jaar op een potlood, de Thalystrein een legerjas en op een paling.
Ons doel is om de kinderen niet alleen te leren vissen maar een bredere kijk te laten krijgen op de natuur, hoe ziet een vis er uit, soorten vis en hoe ga je respectvol om met een vis. Na handen nat maken en onthaken met een hakensteker zet je een vis keurig terug, niet gooien.
De reactie van sommige kinderen; ik heb geen geduld maar nu heb ik dat wel met vissen , ik ben altijd onrustig, van vissen wordt ik rustig, ik wist niet dat vissen zo leuk was, ik heb vandaag mijn eerste vis gevangen, ik ga het aan mijn opa (Pake) vertellen, die vist ook, Oma (Beppe) ook? 1000 maal bedankt dat jullie dit voor ons deden! Ik kan nu mijn eigen tuigje maken en het aan mijn hengel doen .Ik dacht dit wordt saai maar jullie maakten het leuk .Ik wist niet dat je vissen kon herkennen aan een vin. Ik heb veel geleerd en de kieuwgreep ook.
Mede dankzij onze vrijwilligers was het weer een geslaagd jaar, want zonder vrijwilligers komen we niet tot dit resultaat. We hadden vooral gezellige dagen met elkaar, een uitwisseling over hoe het ging, overleg en een gezellig praatje. We hebben inmiddels het jaar afgesloten met een gezamenlijke ochtend forelvissen.
Enkele bijzondere momenten dit jaar;
De zingende klas in Zuiderburen, van je hie ha hola, je kon ze van ver horen aankomen, bij het water waren ze stil voor de vissen en gingen na afloop weer met hun gekregen hengel zingend terug. Een hele regenachtige middag vissen met en klas in Dokkum, harde wind, dobbers in de bomen, kinderen en wij nat tot op ons vel, eerder stoppen, welnee wij willen nog graag door! Een klas had voor iedere viscoach een yell bedacht. Een klassenfoto na afloop, wegrijdend op de fiets met hun hengel. We ontvingen ook een envelop met bedankkaarten van de twee klassen in Burdaard. Alle leerlingen had ons geschreven wat ze van de visdag vonden met plaatjes en tekeningen.
U kunt zich opgeven als vrijwilliger van onze Jeugdcommissie, wij vragen slechts drie middagen per jaar van u om ons doel; ‘nog meer kinderen te leren vissen’ te bereiken.
Magda Nelen, Voorzitter Jeugdcommissie, Vismeester.

Willem Alexanderschool Leeuwarden