Zomer VISkaravaan 2022 een succes met 40 ingeschreven kinderen

Donderdag, 1 september 2022

Zondag 28 augustus 2022 een prachtige en zeer winderige visevent gehad in Leeuwarden aan het water Oud Deel nabij de Eelsmastate.

Om half zes ging de wekker, koelboxen gevuld met drinken en broodjes en om zeven uur van huis gereden met een bomvolle auto naar Franeker om René op te halen. Hij kon er nog net in met een tas tussen zijn voeten en een doos op schoot.
Om iets over achten kwamen we aan op de visplaats waar enkele viscoaches al stonden te wachten.
Het zware aggregaat werd uit de auto gehaald , kantelde bij het neerzetten, bleek stuk, we konden deze niet gebruiken, te gevaarlijk. Spontaan was een van de bewoners aldaar bereid om stroom te leveren voor het aquarium en niet onbelangrijk om koffie te zetten. Na instructies waar wat moest komen hangen, staan of liggen kon iedereen aan de slag, we moesten ons nog haasten om 9.30 uur klaar te zijn. Snel een bakje koffie, er stonden al een hele rij met kids en ouders ongeduldig te wachten. De inschrijving kon beginnen.
Er lagen zo’n 30 stuks hengels klaar, iedereen kon direct aan de slag met vissen. Snel werd al vis gevangen, vaak hele kleintjes, een paar verschillende in het aquarium voor de visherkenning met de zoekkaart. Er werd gezorgd dat de visjes op tijd weer werden teruggezet en dat de zuurstof in tact bleef. Op een gegeven moment vloog er ook nog een Snoek op een gevangen visje. Wat een schrikeffect. Met de ontvangen keykoord met hakensteker werd geleerd hoe een vis veilig kan worden onthaakt. Of er ook nog wat “krachtvoer” in het water kon vroegen ze. Gelukkig was het nog al rustig met de bootjes en de kano’s maar er stond wel veel wind, soms met vlagen. Onze opgestelde banieren lagen telkens plat op de grond. Er moesten heel wat haakjes en tuigjes vervangen worden vanwege de door de wind in de knoop geraakte tuigjes. De vlaggen wapperden aan de brug en aan de bomen.
Er werd druk geleerd om te gooien met een werphengel, Henk had zijn Karperhengels uitgelegd en kon heel veel vertellen over deze tak van de hengelsport. Hij maakte ook nog een mooi filmpje dat op onze site zal worden geplaatst samen met de door Stefan gemaakte foto impressie.
De kinderen hebben een vistuigje leren maken en mochten deze mee naar huis nemen.
We deelden een zakje snoep en een Capri Sun drankje uit en zo rond de klok van 14.30 uur zijn we gestopt. Bij afmelding ontvingen ze allemaal nog een vaste hengel en een goed gevulde goodybag.
Het was weer een geslaagde dag, succes voor onze Jeugdcommissie, de Jeugdcoaches vonden het geweldig, hebben genoten, vonden het vooral ontspannend en leuk. Fijn mannen dat jullie er waren, zonder jullie zijn we nergens.
Na alles weer te hebben opgeruimd zijn we moe en voldaan huiswaarts gekeerd.
Volgend jaar doen we het weer!

Magda Nelen Voorzitter Jeugdcommissie. 30 augustus 2022

Kijk onder actueel/ fotoboek voor een foto reportage van deze dag