Bescherming jonge vissen geplaats in VISParel Nijlân

Maandag, 22 november 2021

Afgelopen zaterdag 20 november heeft Tamme Visser van Sportvisserij Fryslân samen met een aantal vrijwilligers van HSV Leeuwarden een takkenbos geïnstalleerd in de VISParel Nijlân. Het takkenbos is bedoeld voor de bescherming van jonge vissen, met name tegen de oprukkende aalscholver. Jonge vissen kunnen schuilen tussen de takken en zijn zo minder zichtbaar voor aalscholvers en andere roofdieren.

Het takkenbos bestaat uit een aantal in de grond geslagen palen met daartussen wilgentakken gebonden die tot op de bodem reiken.
Vissen houden van de natuurlijke schuilplekken die dit biedt.
Takkenbossen zijn daarnaast niet alleen goed voor vissen, zij bieden ook voedsel en bescherming voor insecten en vogels kunnen boven water op de takken nestelen.

Het takkenbos in de VISParel Nijlân is een gezamenlijk initiatief van HSV Leeuwarden en Sportvisserij Fryslân. Zij gaan er vanuit dat het takkenbos in de toekomst genoeg bescherming biedt aan jonge karpers en andere vissen!