Nieuwe viswateren binnen gemeente Noardeast-Fryslân

Donderdag, 18 februari 2021

Onlangs is er een nieuwe huurovereenkomst visrecht afgesloten met de gemeente Noardeast-Fryslân. Het van kracht gaan van deze nieuwe huurovereenkomst is goed voor het inbrengen van vele interessante viswateren die voor een hoop sportvissers een potentiële visstek zullen zijn. De nieuwe viswateren liggen voornamelijk binnen de plaatsen Dokkum en Kollum. Het totale wateroppervlakte wat hierdoor is toegevoegd aan de VISplanner, is maar liefst bijna 25 hectare!

Nieuwe viswateren binnen gemeente Noardeast-Fryslân

Onder andere het water binnen wijk de Kooilanden in Dokkum stond in de Gezamenlijke Lijst van Viswateren aangemerkt als water waar sportvissen niet toegestaan is. Vanuit vele lokale sportvissers werd aangekaart dat het inbrengen van dit water wenselijk was. In de Kooilanden is niet alleen erg veel witvis te vangen, ook wordt er met enige regelmaat grote karper en snoek gevangen.

Mike Wormmeester met een fraaie karper, gevangen in de wateren van de Kooilanden.

Vissteiger
Het waterstelsel binnen de Jantjeszeepolder in Dokkum was voor een klein deel nog niet aangemerkt als viswater. Met deze aanvulling is het volledige water toegevoegd aan de VISpas. Samen met Hengelsportvereniging Dokkum en Leeuwarden wordt voor deze locatie een plan opgesteld om hier in de loop van 2021 een vissteiger te realiseren.

Voorwaarden
Naast de Kooilanden en de Jantjeszeepolder zijn er een aantal prachtige dorpswateren in Kollum, de Wortelhaven in Dokkum en een aantal prachtige afgesloten wateren in en rondom Dokkum toegevoegd. In deze viswateren is het, mits je in eigendom bent van een derdehengeltoestemming, toegestaan om met drie hengels per persoon te vissen. De wateren liggen voornamelijk binnen de bebouwde kom waar het niet toegestaan is om ’s nachts te vissen. Ben je benieuwd of jouw potentiële topstek nu bevist mag worden? Bekijk het, evenals de voorwaarden waaronder je hier mag vissen op www.VISplanner.nl!

De Jantjeszeepolder, onlangs ingebracht en later dit jaar ligt hier een prachtige vissteiger,

Let op: de wateren zijn momenteel alleen te zien via de website www.visplanner.nl. Binnen een aantal weken zullen de wateren ook in de app verschijnen.