ALV Digitaal

Dinsdag, 24 november 2020

Beste leden van de HSV Leeuwarden, Zoals u heeft gemerkt, hebben we dit jaar i.v.m. de Corona narigheid geen Algemene Leden Vergadering gehouden. Het bestuur heeft echter gemeend u via de website toch op de hoogte te brengen omtrent het reilen en zeilen van u vereniging. In onderstaand document kunt u het een en ander lezen.

ALV Hengelsportvereniging Leeuwarden

Datum: november 2020

1. Opening

2. Mededelingen
• Fisk en Wetter

3. Notulen ALV 2019

4. Jaarverslag HSV Leeuwarden 2019

5. Financieel verslag 2019
• Verslag kascommissie
• Begroting 2021

6. Bestuurszaken
Aftredend en niet herkiesbaar:
• Raymon Veenstra (algemeen bestuurslid en commissie voorzieningen)
• Aiso Lycklema (algemeen bestuurslid en commissie communicatie)

Aftredende en herkiesbaar:
• Cees Anceaux (voorzitter)
• Hans Vijgeboom (algemeen bestuurslid en commissie wedstrijden)

V.W.B. de agendapunten de volgende

3:
Notulen Algemene Leden vergadering
Datum: 17 april 2019
Tijd:19.30 uur
Locatie:Markant, Wite Mar 7 in Leeuwarden

Aanwezig: Cees Anceaux, Aiso Lyklema, Hans Vijgeboom, Magda Nelen, Andries Koning, Raymon Veenstra, Sjors Hempenius en Stefan Stoop.

De ereleden Herman Stek en Richard Groenewold.

Aanwezige leden: 20

Opening:
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur met een welkom aan de aanwezigen en in het bijzonder aan de ereleden.
De voorzitter verzoekt de vergadering 1 minuut stilte te houden voor de mensen die ons in het afgelopen jaar ontvallen zijn.

Ingekomen stukken en Mededelingen
• Met excuses aan de opstellers deelt de voorzitter mee dat de schriftelijke opzet voortkomend uit een verricht onderzoek van de werkgroep Snoekbaars niet tijdig is aangeboden aan de Federatie. Het verslag is alsnog aan de Sportvis Federatie Fryslân verstrekt met het verzoek de gestelde vragen in de schriftelijke notitie te beantwoorden. De federatie zegt toe half mei 2019 met de antwoorden te komen.

Notulen ALV 2018
• Geen op- en/of aanmerkingen.

Federatieve zaken
In de monitoring visstand Friesland door het Wetterskip Fryslân blijkt over het algemeen een forse toename van snoekbaars. Mede op basis daarvan stelt federatie voor de overeenkomst met de beroepsvissers over het snoekbaarsquotum (10 ton per jaar) te continueren met als afwijking in plaats van een jaar direct drie jaar vast te leggen. Bestuur stelt voor om akkoord te gaan met het voorstel van de federatie. Op verzoek van de vergadering wordt de zorg voor de afname van het snoekbaarsbestand op sommige waters onder de aandacht gebracht. De gehele monitoring staat op de site van Sportvisfederatie Fryslân.

Jaarverslag 2019:
Cees behandelt de inhoud. Daar springen de volgende zaken uit:
• Kwestie Grote Wielen (Beroepsvisser met uitzet fuiken): is goed opgepakt. Mogelijk wordt op termijn nogmaals een bijeenkomst hierover georganiseerd.
• SOK (sportvissen op de kaart): de voorgenomen karper uitzet is geslaagd.
• Wedstrijdcommissie geeft een geslaagd jaar weer. Gelet op de goede vangsten is de algemene gedachte dat er een toename van de witvisstand is. Er werd gemiddeld meer gevangen dan voorgaande jaren. Competitie vissen voor HSV’n dat georganiseerd was door de federatie is geen succes geweest.
• De jeugdcommissie heeft ook een prima jaar meegemaakt. Magda Nelen geeft in een presentatie voor de leden tijdens de ALV namens de jeugdcommissie. Ze merkt op dat de visschool een succes is en dat diverse scholen zich hebben aangemeld voor een visles. Sjors Sportief is even succesvol verlopen. Maandagmiddagen met een groep jeugd die wordt voorgelicht over het vissen op karper en snoek. Na het theoretische gedeelte werd het geleerde direct in praktijk gebracht. Behalve de vele activiteiten die met en voor de jeugd zijn georganiseerd geeft Magda een toelichting op de plannen van de jeugdcommissie voor 2020.

Financieel jaarverslag 2018
Er is een nieuwe penningmeester (Stefan Stoop) gevonden voor de HSV. Bij het voorstellen deelt Stefan mee dat hij een allround sportvisser is.
De overdracht van de penningen naar Stefan toe hebben inmiddels plaatsgevonden.
Uit het verslag blijkt een kostenreductie door wijziging van de vergaderlocatie naar Markant. In 2018 is ingestemd met de federatieve verhoging van een euro voor de vispas. Daardoor zichtbare vermindering van de opbrengst.

Kascommissie:
Heeft financiën nagekeken en met het verstrekken van een aantal tips het verslag goed bevonden. De voorzitter bedankt de kascommissie voor het goede werk en vraagt de vergadering decharge te verlenen aan de penningmeester en het bestuur. Hetgeen plaatsvindt onder applaus.

Federatie
Er is uitgebreid gediscussieerd over Fisk en Wetter (F&W). Kopij voor F&W wordt vier maar per jaar in het middenkader van het landelijke De Hengelsport geplaatst. De bedoeling dat de aangesloten hengelportverenigingen kopij aanleveren voor het blad slaagt niet zo zeer. Mede om die reden wordt er nagedacht over andere vormen van communicatie met leden van hengelsportverengingen. Cees Anceaux denkt en praat bij de federatie mee over de toekomst van het Visblad en de eventuele meer moderne manieren van communicatie. Voorstel voor de federatie ALV is geheelstoppen met F&W of in plaats van 4 keer per jaar 2 keer per jaar een uitgave ervan.

Sportvisserij Nederland onderzoekt de bestuurlijk vorm van hengelsport in het algemeen en stuurt aan op vernieuwing. Daarbij is ook de positie van de federatie als bestuurlijke tussenlaag een discussiepunt. De HSV Leeuwarden is voor modernisering van de bestuursvorm maar ook voor voor behoud van de federatie. Een van de grote problemen waar de (lokale) hengelsport mee worstelt is het vinden van bestuursleden. Schaalvergroting is een optie om dat te verbeteren. De landelijke discussie over bestuursvernieuwing zal in 2020 worden voortgezet.

Rondvraag:
Mathijs: is de vernieuwende vorm van communicatie bedoeld voor nieuwe leden?
Antwoord: nee, is bedoeld voor alle leden, bestaande en nieuwe.
Henk: hoe zit het met het eigen onderkomen waar sprake van was?
Antwoord: dat plan staat stil. Overige deelnemende partijen bewegen niet en laten niets van zich horen. Het plan voor de Froskepolle bleek achter af luchtfietserij en het pand aan de aan de Potmarge is ook niet meer bespreekbaar.

Harold merkt op dat de dichtheid van een karperbestand de helderheid van water negatief kan beïnvloeden. Moet vanuit bestuurlijk oogpunt rekening worden gehouden vindt hij.

Richard: Hoe zit het precies met de visrechten en de contracten daarover?
Antwoord: HSV Leeuwarden is daar enigszins twijfelachtig in. De landelijke lijst vermeldt wel de viswateren maar zonder precieze duidelijkheid visrechten. Voor alsnog blijft alles bij het oude. Intussen heeft de federatie toegezegd om in samenwerking met de HSV Leeuwarden alle contracten onder de loep te nemen de komende jaren.

Kees: De aanleg mogelijkheden voor een visboot op het Eeltjemeer ontbeert een goede aanlegsteiger bij de trailerhelling. Is het mogelijk om daarin te voorzien?
Antwoord: het bestuur neemt de vraag mee.

Andre: Spreekt namens de Snoekstudiegroep Nederland België (SNB) de wens uit om te komen tot meer samenwerking tussen de commissie roofvissen van de HSV en de SNB. Bestuurs- en commissielid Andries maakt afspraak voor nader overleg.

Sieds: merkt op dat hij het een kwalijke zaak vindt dat Ale Jager (Beroepsvisser Grote Wielen) financieel gecompenseerd is voor de toezeggingen met het plaatsen van zijn visfuiken rekening te houden met de plaatsen waar sportvissers graag komen. Zijn mening is dat het beroep terug zou moeten naar 700 kilo snoekbaars als vangstquotum.
Bestuur neemt de opmerkingen ter kennisgeving aan.

Sjors Hempenius

4:
Jaarverslag 2019

Algemeen
Het bestuur van de HSV is in 2017 in diverse samenstellingen vertegenwoordigd bij (regio)bijeenkomsten, vergaderingen en presentaties van o.a. Sportvis Federatie Fryslân, gemeenten, Wetterskip Fryslân en Sportvisserij Nederland. Daarnaast is de HSV ook aanwezig geweest bij overleggen waar niet rechtstreeks de belangen van onze HSV speelden, maar waar de onderwerpen belangrijk genoeg waren om er kennis van te nemen.

Het bestuur heeft 11 keer vergaderd. Naast de reguliere 10 bestuursvergaderingen en 1 keer overleg met de afdelingen Dokkum, Kollumerzwaag, Westergeest en Zwaagwesteinde. Er zijn diverse overleggen geweest van de portefeuillehouders met eigen commissieleden waarbij de agenda voor allerlei specifiek op de portefeuille afgestemde activiteiten werden omgezet in plannen of uitvoering daarvan.

Er is in samenwerking met de Federatie Sportvisserij Fryslân (FSF) gestart met het onderwerp “Bestuurlijke vernieuwing hengelsport. Onze voorzitter heeft namens de HSV diverse input hiervoor kunnen geven. Vanuit SVN is gestart met een grote enquête onder alle vispashouders. Gelet op de complexiteit van dit onderwerp zal na de start in 2019 het onderwerp de komende jaren op de agenda blijven staan.

Er is met de gemeente Leewuarden overlegd over de mogelijkheden om de vijver in Julianapark de waterkwaliteit aan te pakken. De actie die in 2018 leidde naar het bekrijten van de vijver heeft in 2019 geen vervolg gekregen. Wetterskip en gemeente gaven daarvoor geen toestemming. Daarmee is er geen definitieve aanpak gerealiseerd maar er zijn positieve verwachtingen gelet op de positieve inzet van de gemeente Leeuwarden.

In 2019 is de HSV gestart met de jeugdinstuif. Een instuif voor jeugd waar ze onder begeleiding van Raymon Veenstra (bestuurslid) onder andere uitleg krijgen over hoe karper en snoek te bevissen. Ter lering en de vermaak heeft Raymon een aantal ervaren vissers uitgenodigd om de jeugd de kneepjes van het vak te leren.

Belangrijk voor het bestuur was dat er een “nieuwe” penningmeester is aangesteld. Op de ALV 2019 heeft onder applaus Stefan Stoop het vertrouwen gekregen van de vergadering. Behalve een versterking van het bestuur met een penningmeester blijft de samenwerking met administratiekantoor Admileo. Dit kantoor heeft de administratie waargenomen in de afgelopen penningmeester loze periode en is goed bevallen.

Een tegenvaller was er voor de organisatie van de roofviscommissie die een roofvisdag organiseerde met als trekkers Tamme Smit en Marco Kraal. Tamme werd vanwege ziekte twijfelachting maar Marco zegde in eerste aanleg volmondig toe te komen. Slechts een week voor de uitvoering echter zegde hij weer af omdat hij niet voor individuele HSV’n spreekbeurten houdt zo zei hij. De roofvisdag ging daarmee niet door en alle overige uitgenodigden (waaronder De Fuik) kregen een af bericht.

Er is een begin gemaakt met de opruiming van alle administratieve verslagen. Verslagen zonder duidelijke en betekenisloze inhoud vernietigen. Maar ook belangrijke admisntratieve verlagen veiligstellen.
De contracten voor de visrechten van de gemeente Leeuwarden zijn aangeboden door de gemeente. De HSV heeft samen met de federatie gesprekken gevoerd met de gemeente over bestaande wateren en mogelijke nieuwe. Daarna zijn ze doorgestuurd naar Sportvisserij Nederland (SVN) voor juridische beschouwing. Na de goedkeuring door de juristen van SVN zijn ze bekrachtigd met ene handtekening van het bestuur van HSV Leeuwarden.

Karpercommissie
Op verzoek van de SKP-commissie (spiegelkarperproject) heeft de HSV Leeuwarden financiële ondersteuning toegezegd voor karperuitzet op de Friese boezem rondom in de wateren die vallen onder de verantwoordelijkheid van de HSV Leeuwarden. Verder zijn de doelstellingen vanuit het SOK (Sportvissen Op de Kaart) verder uitgewerkt. Karper zal begin 2020 worden uitgezet in een aantal vijvers in Leeuwarden en Dokkum.

Jeugdcommissie
De Jeugdcommissie heeft een succesvol maar relatief rustig jaar achter de rug. Energiek zijn vislessen op de scholen wederom met succes uitgevoerd. De commissie heeft inzet getoond bij de Zomer Viskaravaan van de SVN. Dankzij een groot aantal vrijwilligers die een vrije dag of middag en of snipperdagen ervoor opgeofferden is alles met succes gerealiseerd.
De commissie heeft deelgenomen aan Sjors Sportief 2019-2020 (www.sjorssportief.nl). Alle basisschoolkinderen in Leeuwarden ontvingen op school wederom het kleurrijk boekje van Sjors Sportief. In februari zijn we gestart met de vervolgsessies over Snoek en Karper Visserij. Er zijn na enkele theorie sessies, gehouden in Markant onder leiding van Raymon met de kids gevist in de wateren van Zuiderburen.
Er zijn in 2019 22 vislessen en 2 nieuwe scholen bezocht. In totaal meer dan 500 kinderen hebben een tuigje leren maken.

Wedstrijdcommissie
In 2019 heeft de wedstrijdcommissie weer een 4-tal grote wedstrijden georganiseerd. In totaal zijn er tijdens de wedstrijden 240 vissers uit de regio verwelkomd in Leeuwarden. Er is tijdens de behoorlijk veel vis gevangen. Om de nachtwedstrijd te winnen moest dit jaar in 12 uur deze keer ruim 140 kilo vissen gevangen worden. De wedstrijdcommissie stelt dat de witvisstand goed is in de ons omringende wateren.

Roofviscommissie
In oktober heeft de roofviscommissie in samenwerking met de Snoekstudiegroep (SNB een geslaagde roofvisdag georganiseerd. Het ligt in de bedoeling om de samenwerking met de SNB inzake het roofvissen te versterken.

HSV Leeuwarden
Het Bestuur

5:
Kascommissie controle uitgevoerd door Richard Groenewold en Sieds Melein.
Zij hebben de gevoerde administratie akkoord bevonden.

Klik hier voor de begroting 2021 of klik hier voor het financieel verslag

Vragen/opmerkingen over het financieel jaarverslag 2019 kunnen ingediend worden bij  penningmeester Stefan Stoop o.v.v. uw lidnummer en geboortedatum.
Dit kan uitsluitend per mail naar: stefanstoop@hotmail.com

U kunt tot 2 weken na publicatie op de website hiervan gebruik maken.

7: Rondvraag:

U kunt eventuele vragen mailen naar de secretaris.
Deze zal u vraag beantwoorden cq naar het verantwoordelijk bestuurslid doorzetten.

U kunt uw vragen tot 14 dagen na publicatie insturen.

sjorshempenius@hotmail.com