Samenwerking SNB Regio Friesland en HSV Leeuwarden

Zaterdag, 25 januari 2020

Tijdens de jaarvergadering van de HSV Lwd in 2019 kwam ik in gesprek met een van de leden van de roofcommissie. Als SNB-regio Friesland wilden we graag een groter publiek op onze jaarlijkse regioavond en ook nauwer contact met de roofviscommissie van de grootste hengelsportvereniging van Friesland. Er werden wat ideeën gelanceerd waarin de roofviscommissie wel iets zag zitten. Er werden telefoonnummers en E-mailadressen uitgewisseld. Een vervolg diende zich na de zomervakantie aan.

De jaarlijkse regioavond van de SNB regio Friesland vindt altijd plaats in de maand oktober. De voorbereidingen starten vaak al voor de zomervakantie, zoals het benaderen van een bekende gastspreker. Na de zomervakantie worden locatie, sponsoren en andere zaken georganiseerd. Zo werd er contact gezocht met de HSV Lwd. Op o.a. de website en de Facebookpagina van de HSV Lwd werd de flyer van deze avond gepubliceerd.
Op vrijdag 18 oktober 2019 werden de leden van SNB en de leden van de HSV Lwd uitgenodigd om gratis een lezing bij te wonen van Evert Oostdam. Een welbekende snoekvisser die veel visreizen en grote visevenementen organiseert. Door een nauwe samenwerking met de HSV mochten we uiteindelijk ruim 50 gasten, waaronder zelfs twee dames, verwelkomen met een gratis kopje koffie in het restaurant de Grote Wielen in Leeuwarden. Op deze prachtige locatie werd vol aandacht geluisterd naar de lezing van Evert. Hoe bereid ik een vistrip voor, waar moet ik vooral aan denken als ik in het buitenland ga vissen. Een onderwerp waarvan je denk dat dit toch al bekend is. Maar er kwamen verrassende tips op tafel. Na een korte pauze kregen we een prachtige film te zien over een reis naar en het vangen van de Amoersnoek. Een prachtig getekende snoek die, zoals in het begin van de vistrip werd geleerd, moeilijk te vangen is.

Als dank voor de lezing werd door de SNB en de HSV Lwd een “Fries” cadeau aangeboden met de welbekende drankjes, worsten en kaas.

Naast deze lezing was ook Hengelsportzaak “de Korenaar” uit Franker aanwezig met ruim vier tafels vol interessant kunstaas. Kunstaas te koop voor een aantrekkelijke prijs!
Na de lezing vond er een verloting van prachtige visprijzen plaats. Deze prijzen werden mede mogelijk gemaakt door diverse winkeliers zoals “de Korenaar”, “Nauta’s Boat Shop”, “de Fuik”, “Hengelsportcentrum Arnold”, “Hengelsport Land”, “Aspius hengel- en watersport”, “Pets en Co Drachten” en vanuit de SNB zelf. De hoofdprijs, een mooie spinhengel met molen, ging naar een jeugdvisser. Niet veel later mochten we hem als nieuw lid van de SNB verwelkomen!!
Deze informatieve en gezellige avond werd er onder het genot van een drankje en een gezellige napraat afgesloten.

Mede door de samenwerking tussen de SNB en HSV Leeuwarden is er een prachtige opkomst gerealiseerd en ligt verdere samenwerking in het verschiet.

Andre Kompier
Vz SNB Regio Friesland