Sjkin Wetter, Wij deden mee, hijsen maar!

Zondag, 14 oktober 2018

Schoonmaakactie Skjin Wetter in Leeuwarden groot succes Op zaterdag 6 oktober 2018 heeft de grote schoonmaakactie Skjin Wetter in en rond het water van de Elfstedenroute plaatsgevonden. In Leeuwarden en op drie andere locaties op de Elfstedenroute hebben duikers, kanoërs, hengelsporters, suppers, brandweerkorpsen en diverse andere vrijwilligers zwerfafval opgeruimd. Het doel van de actie was om mensen bewust te maken van de hoeveelheid afval die in het oppervlaktewater terecht komt en de gevolgen die dit heeft. De actie was een initiatief van de Friese Milieu Federatie, Wetterskip Fryslân en de Friese gemeenten.

De aftrap van het evenement was op zaterdag om 10.30 uur in Leeuwarden door wethouder Herwil van Gelder.

Tegelijkertijd werd het startschot gegeven in Franeker, Balk en Sneek. Na het startschot gingen de duikers van duikvereniging Leeuwarden het water in. Vrijwilligers van hengelsportvereniging Leeuwarden hielpen mee om het opgedoken afval op de kade en in de container te brengen. Er zijn veel fietsen, verkeersborden, terrasstoelen, glazen flessen en plastic opgedoken. Suppers van SUP Skool Leeuwarden hebben de gehele binnenstad, Prinsentuin en Potmarge vrijgemaakt van drijfvuil.
Naast tal van verenigingen en vrijwilligers was er op iedere locatie ook een ludieke actie. In Leeuwarden was kunstenaar Wim Warrink aanwezig met een machine gemaakt van schroot om objecten uit het water te takelen. Ook Tamme Smit, fanatieke sportvisser bekend van onder andere VisTV, heeft met zijn boot en dreghaken vele fietsen uit de grachten gehaald.