Een dag Schoolvissen

Zondag, 29 juli 2018

19 Juni 2018 Verslag van een enthousiaste viscoach. De bestemming voor deze dag, was OBS De Wynwizer in Zuiderburen. Meester Erik Harder was de docent van klas 8B met 29 leerlingen. Alweer een stevige kluif voor vismeester(es) Magda, die zulke kluiven inmiddels wel gewend is. Sander en Henk assisteerden haar in de klas.

In vlot tempo wordt de theorie smaakvol en afwisselend aan de jeugd voorgeschoteld, waarbij de snoek en de aalscholver vaak voor hilariteit zorgen.
Alle mogelijke vergelijkingen met de snoek zijn de revue reeds gerepasseerd, maar niemand die op het idee kwam , dat hij op de auto van Max Verstappen lijkt , vanwege zijn stroomlijn, het voorbeeld wat Magda altijd aanhaalt.
De aalscholver doet het goed als knuffeldier en wappert met zijn vleugels om goedendag te zeggen.
Nieuwe vissoorten komen ons land in met een paspoort en zo kunnen we wel doorgaan met de meest leuke opmerkingen.

Na de pauze wordt er een tuigje gemaakt door de kinderen , waar ze ‘s middags mee gaan vissen en het valt op dat de meiden daar vaak handiger in zijn dan de jongens.
Meester Erik wist te vertellen, dat hij zijn tuigje, dat hij 18 jaar geleden gemaakt had bij Herman Stek of Herman Schuurman , nog steeds had .

‘s Middags werd er gevist aan de Zwemmer, waar Hans Vijgeboom en Johan Sikken ons team kwamen versterken als begeleider.
Je kon merken dat Hans een echte wedstrijdmentaliteit heeft, want hij zei meteen , dat zijn groep de meeste en de grootste vis ging vangen.
En ja hoor , hij ving de meeste, maar niet de grootste , die ving ondergetekende, een paling van zeker 3 pond, visserslatijn volgens Magda, maar dat hij/zij groot was is zeker.

Jammer,dat niet de hele klas hier getuige van was , maar een groepje dat na
schooltijd, weer kwam vissen hier.
Viscoach Henk werd door deze groep van 8B meteen uitgeroepen tot de beste
visser van Friesland en enkelen vonden zelfs , de beste visser van Nederland.

Na afloop kregen alle leerlingen een hengel en werden de vrijwilligers luidkeels bedankt voor hun bijdrage.
Magda en Henk bleven nog even vissen op deze uitstekende stek.
En het deed ons zeer veel genoegen , dat er na schooltijd een aantal kinderen kwam vissen hier.

Dit is, waar we het voor doen en wat ons vrijwilligerswerk zo ontzettend leuk maakt.
Alleen, we hebben hiervoor vrijwilligers nodig , om dit waar te kunnen maken.
Daarom aan iedereen die dit leest, doe ik bij deze een oproep.
Opa’s, die nu met kleinkinderen vissen , maar ook ouders , die graag vissen om zich een paar middagen per jaar op Maandag en Vrijdag beschikbaar te willen stellen om dit samen met ons te doen .
Zonder vrijwilligers kan dit mooie werk niet gedaan worden!!
Aanmeldingen bij Magda Nelen ,voorzitter Jeugdcommissie en vismeester ,zie site HSV

Een enthousiaste vrijwilliger.
Henk Houwerzijl