Ook bij de CBS de Binning in Westergeest streken de vrijwillgers van de Jeugdcommissie neer voor het geven van de visles.

Zaterdag, 27 mei 2017

CBS De Bining Westergeest uit vissen
Maandag 22 mei 2017 gingen de kinderen van Basisschool De Bining uit Westergeest met juf Annemarie en Alina uit vissen.
Hengelsportvereniging Leeuwarden in samenwerking met de plaatselijke Visclub hadden een leuke dag georganiseerd voor de dertig kinderen uit groep 6,7 en 8.
Ze kregen ’s morgens een uitgebreide les over vissen en alles in en rond het water van visjuf Magda Nelen, voorzitter van de Jeugdcommissie van HSV Leeuwarden. Met behulp van een power point presentatie en beschikbare filmpjes op internet werd de biologieles gegeven. Tijdens de visles kreeg iedere leerling ook nog een lespakket van Sportvisserij Nederland, dat bestaat uit een leuk en leerzaam werkboek en een drietal zoekkaarten over waterplanten, waterdiertjes en vissen.

Vragen over de aalscholver en de snoek
Visjuf Magda stelde o.a. de vraag aan de kinderen waarom je een aalscholver zo vaak ziet met de vleugels wijd uit. Leuke reacties kwamen naar voren, bijv. dat dient als paraplu, zodat er schaduw ontstaat in het water, kan hij beter duiken. Het juiste antwoord was dat de aalscholver helemaal nat van het duiken is en geen vet heeft tussen de vleugels, dus moet hij eerst drogen. Een aalscholver eet per dag zo’n 600 g vis. Ook de snoek kwam uitgebreid aan de orde. De kinderen moesten raden waar een snoek het meeste op lijkt. Reacties waren o.a. op een paal, maar het juiste antwoord was een raceauto, omdat een snoek in korte tijd een snelheid kan bereiken van zo’n 45 km per uur.
Daarna moesten de kinderen zelf een vistuigje maken, dat ’s middags gebruikt kon worden. Ook werd het op en aftuigen van de hengel geleerd en hoe je de vis op een goede manier onthaakt. Elke leerling kreeg een keycord met een hakensteker.
Op de fiets naar De Swemmer aan de Prellewei
Na de lunch gingen de kinderen op de fiets naar de Prellewei bij Camping oan de Swemmer in Westergeest. Daar waren een vijftal vrijwilligers van HSV Leeuwarden en de Visclub van Westergeest aanwezig.
Iedere viscoach nam een groepje van 6 kinderen mee en toen kon het geleerde van de ochtend in de praktijk gebracht worden.
Vangst
Al vrij snel was het Jelke Bijlstra, die een baarsje gevangen had. Maar ook Gerrit van der Bij en Gedy de Vries hadden een baars aan de hengel. Max van der Linden had een voorn gevangen van zo’n 25 cm lang. Alle vissen werden even in de emmer bewaard om iedereen te laten zien en daarna kregen ze hun vrijheid terug. Toevallig zat aan de overkant van de Swemmer een aalscholver, wat ’s morgens was besproken in de les.
Verrassing
Na afloop was er voor alle kinderen nog een verrassing. Ze kregen allen een vishengel aangeboden van 4 meter lengte van HSV Leeuwarden. Daarna bedankte juf Annemarie alle vrijwilligers en natuurlijk visjuf Magda. Nadat de groepsfoto van de kinderen met de juffen en alle vrijwilligers gemaakt was, konden de kinderen huiswaarts keren na een heel erg leerzame dag.