Wederom heeft onze jeugdcommissie diverse lessen afgerond.

Zaterdag, 27 mei 2017

Allereerst waren de leerlingen in Kollum de gelukkige.

Geslaagde visles Koningin Julianaschool
KOLLUM – De leerlingen van groep 8 waren ’s morgens al vroeg  in afwachting van hun educatieve vislesdag. De vrijwilligers waaronder de Visjuf van de Jeugdcommissie van de HSV Leeuwarden werden verwelkomt door juf Wiersma en na een wederzijds voorstelrondje kon de les snel beginnen. De visles bestond uit een aantal delen: ruim een uur biologie in de klas, eigen vistuigje maken, in en uitspannen van een vaste hengel en het leren onthaken van een vis.
Tijdens de ochtend kwam in de klas aan bod welke vissen in Nederland leven, hoe groot ze worden, wat ze eten, hoe ze onder water kunnen ademen en allerlei visvragen die de kinderen zelf bedachten. Tijdens de visles kreeg iedere leerling een lespakket van Sportvisserij Nederland, dat bestond uit een leuk en leerzaam werkboek en een drietal zoekkaarten over waterplanten, waterdiertjes en vissen.

Stap voor stap werd door de leerlingen zelf een tuigje gemaakt met een dobber, loodjes en een haak. Het tuigje konden ze s middags gebruiken bij de visexcursie en later mee naar huis nemen.
Tijdens de visexcursie hebben de leerlingen in ieder geval geleerd dat vissen een fantastische manier is om contact te krijgen met de natuur. Maar ook te leren genieten van het buiten zijn, door aan ze te vertellen over de wondere onderwaterwereld en ze respect bij te brengen voor planten en dieren.
Als verrassing kregen de leerlingen na afloop nog een vaste hengel een visdiploma en een goodiebag uitgereikt namens HSV Leeuwarden en na een luid hoera voor het zestal vrijwilligers ging een ieder voldaan naar huis.

Foto’s Sake Beerstra    Met dank aan de Kollumercourant