Jaarverslag 2016 HSV Leeuwarden

Woensdag, 3 mei 2017

Algemeen
Het bestuur van de HSV Leeuwarden heeft in 2016 diverse vergaderingen en bijeenkomsten bijgewoond. De belangrijkste daarvan waren de overleggen met Sportvis Federatie Fryslân, de gemeente Leeuwarden, Wetterskip Fryslân en Sportvisserij Nederland. Daarnaast is de HSV ook vertegenwoordigd bij een aantal overleggen waar niet direct de belangen van onze HSV speelden, maar waar de onderwerpen belangrijk genoeg waren om er kennis van te nemen zoals Milieudefensie en Natuurmonumenten. Behalve de externe overleggen is er 12 keer een bestuursvergadering geweest en zijn ook de portefeuillehouders een aantal keren bij elkaar geweest. Al met al een druk jaar, maar successen die behaald zijn maken dat weer helemaal goed. Een aansprekend succes is het aannemen van een door de HSV ingebracht agendapunt betreffende beperkende maatregelen op het meenemen van snoekbaars tijdens de ALV van Sportvis Federatie Fryslân. En een beetje een domper is dat de voorgenomen karperuitzet in 2016 niet door is gegaan. Wijzigende voorwaarden aan het begin van 2016 om tot goedkeuring te komen heeft tot deze vertraging geleid. De jeugdcommissie heeft onder de bezielende leiding van Magda Nelen ook een zeer geslaagd jaar gehad: leerlingen en leerkrachten van scholen die bezocht zijn hebben enthousiast gereageerd op hetgeen geboden werd. En ook de wedstrijdcommissie heeft zich weer geroerd in 2016. Bestuurslid en portefeuillehouder Hans Vijgeboom heeft de coördinatie van een flink aantal wedstrijden op een prima manier aangepakt. In Leeuwarden is ook de eerste streetfishwedstrijd met succes door bestuurslid Siu de Moor georganiseerd. Verder hebben voorzieningen ten behoeve van de sportvisserij zoals het realiseren en onderhouden van vissteigers en trailerhellingen de nodige aandacht vereist. Het spreekt voor zich dat in 2016 wederom een flink aantal vrijwilligers het bestuur en de portefeuillehouders hebben ondersteund. Mede dankzij de inzet van deze vrijwilligers kijken we terug op een prima verlopen 2016.

Karpercommissie
Op basis van het uitzetplan dat in samenwerking met Sportvisserij Nederland (SVN) en de Sportvis Federatie Fryslân (SFF) is opgesteld, lag het in de planning om in 2016 de uitzet op te nemen in het visplan van Wetterskip Fryslân. En zodoende in de eerste helft van 2016 karpers uit te zetten in vijvers in Leeuwarden, Tolhuispark in Dokkum en de Kleine Wielen. Nieuwe en min of meer bindende afspraken in het belang van visuitzet in het algemeen begin 2016 tussen Sport Visserij Nederland en de Unie van Waterschappen (overkoepelend orgaan) gooiden roet in het eten. Om structureel uitzet mogelijk te maken, nu en in de toekomst, moest het door de HSV opgestelde visplan gewijzigd en aangevuld worden met een bemonstering van aanwezige soorten vis, waterplanten en recreatiefunctie van het viswater. De uitwerking daarvan door de karpercommissie heeft een redelijke tijd in beslag genomen en de verdere verwerking door SVN en Sportvisserij Fryslân eveneens. Met als gevolg dat de uitzet 2016 niet is gehaald. Maar uitstel is geenafstel, de plannen zijn doorgeschoven naar 2017.

Jeugdcommissie
De Jeugdcommissie kijkt terug op een mooi jaar met vislessen in de groepen 7 en 8 van de scholen in Leeuwarden, Dokkum, Burdaard, Lekkum en in 2016 ook in Holwerd. De scholen waren heel enthousiast en de commissie heeft complimenten gehad voor onze goede organisatie en presentatie. Het doel van de commissie is om de kinderen niet alleen te leren vissen. Belangrijk is het begrip voor de natuur en de anatomie van een vis. De kinderen wordt ook geleerd met respect de gevangen vis terug te zetten in het water. In totaal zijn er 21 vislessen gegeven aan 504 leerlingen. Er zijn twee jeugdviswedsstrijden gefaciliteerd. Een in Feanwâlden met 55 kinderen en eentje in Leeuwarden (Zuiderburen) met vijf kinderen. Het geweldige aantal van 26 vrijwilligers zijn actief geweest om bovenstaande te realiseren.
Om de vislessen en viswedstijden mogelijk te maken zijn er totaal 500 hengeltjes aangeschaft bij De Fuik en Broeksma Dokkum. De Fuik heeft de jeugdcommissie gesponsord met gratis voer en maden. Decatlon heeft als nieuwe sponsor 500 zakjes visvoer gratis geleverd. Vislesmateriaal en overig is aangeleverd door SVN en SFF. Er is in Friesland een afname jeugdvispassen met -8 %. Dat lijkt negatief maar t.o.v. de landelijke trend doen wij het goed. Landelijke trend is ongeveer -15% totaal jeugdleden.

Wedstrijdcommissie
In 2016 heeft de wedstrijdcommissie vier grote wedstrijdengeorganiseerd. Na een aantal omzwervingen in de regio, i.v.m. de werkzaamheden aan de Haak om Leeuwarden, is in 2016 weer gevist in het van Harinxmakanaal. In totaal hebben we tijdens de wedstrijden weer een groot aantal wedstrijdvissers uit de regio mogen verwelkomen in Leeuwarden. De vangsten tijdens de wedstrijden waren zeer wisselend. Opvallend was wel dat in de wedstrijden veel mooie voorns zijn gevangen. Naast bovenstaande is er ook weer de jaarlijkse nachtkoppel georganiseerd. Ondanks dat de vangsten tegen vielen is het wel geslaagd geweest. In 2016 was de HSV Leeuwarden ook de aangewezen vereniging om de regiovergadering ( 19 november) te organiseren. Doel van de bijeenkomst is het seizoen te evalueren en de kalender voor het volgende jaar vaststellen. Bijkomende verplichting voor de commissie is het organiseren van de regiowedstrijd (opening seizoen) in maart 2017.
HSV Leeuwarden heeft het NK-heren toegewezen gekregen dat gevist gaat worden op 26 augustus 2017 in Leeuwarden. Het bestuur heeft besloten een promotieplan op te stellen om de nodige aandacht aan een dergelijk groot evenement te schenken, met name richting de jeugdige visser. In samenwerking met SFF zal het promotieplan worden uitgewerkt.

Snoekbaarsdiscussie:
In navolging van de eerste bijeenkomst in 2015 zijn de Friese hengelsportverenigingen nogmaals uitgenodigd voor een overleg. Gerekend over twee vergaderingen is er in breed overleg instemming gevonden voor het inbrengen van een agendapunt op de ALV van SFF met daarin de volgende voorstellen:
- Er moet een meeneemverbod komen voor snoekbaars groter dan 70cm.
- Er geldt een meeneemverbod voor gevangen snoekbaars in de kalendermaand maart.
Voor beide voorstellen geldt dat gevangen snoekbaars onverwijld terug moet worden gezet in het water waarin ze gevangen zijn. En de maatregelen moeten gelden voor zowel de sportvissers als de beroepsvissers en gaan in op 1 januari 2017.
Het agendapunt is tijdens de ALV van SFF in behandeling genomen. De vrijwel voltallige vergadering stemde voor de door HSV Leeuwarden ingebrachte voorstellen waarmee ze een feit werden. SFF heeft op basis van een eigen evaluatie van de bijvangstregeling snoekbaars en de controle daarop bij de beroepsvisserij, en mee op aandringen van de Friese Hengelsportverenigingen waaronder HSV Leeuwarden, een verbeterd controleplan beroepsvisserij opgesteld. De nieuw ingestelde maatregelen zullen de maatregelen op de beperking van snoekbaars meenemen.

HSV Leeuwarden
Het Bestuur