Vis overgezet door HSV Dokkum

Zaterdag, 16 mei 2015

Op 13 mei hebben leden van de HSV Dokkum afdeling van onze HSV in een snel gecoördineerde actie veel vis en andere waterbewoners gered en overgezet naar een nieuwe leef omgeving.

Vis gered in Woudvaart

Op woensdag 13 mei hebben vrijwilligers van Hengelsportverening Dokkum vis overgezet. Na een telefoontje van aannemingsbedrijf Gebr. Elzinga te Dokkum heeft het bestuur binnen no time enkele leden op weten te trommelen om hierbij te helpen. Het ging om het stukje water achter de Woudhorne vanaf de Birdaarderstraatweg richting de Trije Terpen. Deze sloot wordt uitgebaggerd en verbreed in verband met het ontsluiten van de Woudhorne / Trije Terpen. Hierdoor is er zo meteen een directe vaarverbinding naar het boezemwater van de Dokkumer Ee.

De sloot werd zover mogelijk droog gepompt, en zodra het waterpeil laag genoeg was konden de vrijwilligers los. Drie man met waadpakken aan gingen het water in en probeerden met grote schepnetten zoveel mogelijk te redden wat er te redden viel. Op de kant stonden nog eens een man of vijf om de netten gevuld met vis te legen in grote speciekuipen. Deze werden vervolgens naar de andere kant van de dam gesjouwd, en in het water van de Trije Terpen weer vrijgelaten. In totaal zijn er enkele honderden vissen gered waaronder grote brasems, karpers, snoeken, zeelten en heel veel kleine witvis. De meest bijzondere vangst van de dag was een kleine schildpad.
Voor een foto impressie kijk op de site van HSV Dokkum.