Karperuitzetting 10 januari 2015

Maandag, 12 januari 2015

Zaterdag 10 januari 2015 zijn onder barre omstandigheden, zeer harde wind en in de middag een stevige regenbui, ruim 800 karpers van ongeveer 2 kg per exemplaar, uitgezet in de Friese Boezem.

Met een klein legertje van vrijwilligers zijn in Wergea ruim 800 spiegelkarpers stuk voor stuk gewogen, gefotografeerd en geregistreerd.
Daarna zijn ze op diverse plaatsen in Friesland uitgezet.
Mijn bewondering voor de vele vrijwilligers, die dit alles in een snel tempo onder de regie van Wijtze Tjoelker bewerkstelligden.
Voor deze vrijwilligers was er snert, broodjes en natuurlijk koffie, hetgeen een gretige aftrek vond, voor velen was dit dan ook een stimulans om er weer stevig tegenaan te gaan.
Een leuke anekdote is:
Iemand vroeg aan Harold (vice-voorzitter HSV Leeuwarden) , hoe de karpers nu precies te water werden gelaten.
Zijn antwoord was: Je laat ze een voor een te water met de kop richting waar ze heen moeten.
De eigenwijze karpers met de kop naar de kant toe,die draaien zich toch wel om.
Er zijn er bij , daar kan je tegen praten, die kun je vertellen waar ze heen moeten.
Hij vergat er echter bij te vertellen, dat de karpers uit Frankrijk kwamen en alleen Frans verstonden.

De karpers hebben een reis van ongeveer 1000 km gemaakt, zijn van bak tot bak en van hand tot hand gegaan ,voordat ze werden uitgezet
Dus ze zullen wel even tijd nodig hebben om te acclimatiseren in onze mooie Friese Boezem.

Toen de karpers voor Leeuwarden uitgezet werden in de Nije Merjedobbe (vlakbij de Kleine Wielen), heb ik ze wel even in het Frans nageroepen, dat ze naar "le Jardin de Prince" (Prinsentuin) moesten gaan, want daar woon ik vlakbij en ik verheug me er al op om zo'n joekel aan de haak te slaan.
Henk Houwerzijl

Voor foto's van dit unieke gebeuren, zie het fotoboek op de site.

Voor het verslag van Sportvisserij Fryslân zie de volgende link:

Voor het verslag van Omrop Fryslân zie de volgende link: