HSV Leeuwarden gaat vissen met bewoners van Meckama State in Kollum

Maandag, 19 juni 2023

Bewoners van Meckama State in Kollum genieten van een heerlijk visuitje
donderdag 15 juni 2023

KOLLUM – Woensdag genoten bewoners van Meckama State in Kollum van een prachtig visuitje. In samenwerking met de hengelsportvereniging HSV uit Leeuwarden gingen ze samen vissen. Dit uitje bood de bewoners een fantastische gelegenheid om weer in contact te komen met de natuur.
Helaas komt een aanzienlijk deel van de bewoners van zorgcentra niet meer buiten, omdat ze daartoe niet in staat zijn of omdat er geen begeleiding beschikbaar is. Uit onderzoek blijkt echter dat juist voor deze kwetsbare groep contact met de natuur een positieve invloed heeft op hun gezondheid en welzijn. Velen van hen hebben in hun jeugd, en soms gedurende hun hele leven, gevist. Samen Vissen creëert de mogelijkheid voor deze ouderen om samen met vrijwilligers van de lokale hengelsportvereniging een middagje te vissen. Zo wordt de activiteit weer toegankelijk voor hen en kunnen ze genieten van een dagje buiten.
De vrijwilligers van de hengelsportvereniging zorgden voor hengels, aas, voer en technische begeleiding tijdens het vissen. De locatie zelf zorgde voor verdere begeleiding, zoals het begeleiden van de deelnemers naar de waterkant, het verstrekken van stoelen en het regelen van hapjes, drankjes en zorgbegeleiding. En zo kon het vissen beginnen, met maar liefst 25 enthousiaste bewoners.
Het visuitje voor de bewoners van Meckama State was een groot succes, mede dankzij de begeleiders van de sportvisfederatie die betrokken waren bij dit initiatief.
Auteur: RTV NOF | Sake Beerstra

In totaal werden 21 vissen gevangen. Een cliënt uit het Van Harenshuus (ook van Noorderbreedte) was met begeleiding helemaal uit Sint Annaparochie gekomen om mee te kunnen vissen. Hengelsportvereniging HSV Leeuwarden had voor alle vissende deelnemers en de begeleiding nog een verrassing, nl een doosje met heerlijke aardbeien. Iedereen heeft genoten van het mooie weer en even buiten zijn.
De vrijwilligers vonden het een heel mooi initiatief en genoten van alle verhalen vooral over vroeger. Zij en de begeleiding kregen van de bewoners een luid applaus. De vraag werd nu al gesteld, Volgend jaar weer?

Magda Nelen Voorzitter Jeugd/Ouderen Commissie