open koppelwedstrijd HSV Leeuwarden

Vissen met Wisse koppelwedstrijd Leeuwarden

Na een rustige periode sluiten we het laatste kwartaal af met een aantal koppelwedstrijden. De individuele wedstrijd van HSV Leeuwarden in september heb ik in mijn verslagen laten schieten. Omdat de vangsten in de vakken B en C zo slecht waren, kon ik er geen knap verhaal over schrijven. Niemand zit te wachten op een verslag waarin ik vertel hoeveel moeite ik moest doen om vijf visjes te vangen en daarna trots een prijs in ontvangst te nemen. Overigens heb ik de wedstrijd wel uitgezeten, dit keer achterin de auto. Daarna heb ik wel voor de weging gezorgd, want dat had ik Vijgeboom beloofd. Volgens mij was dit de eerste wedstrijd die ik voortijdig heb beëindigd. Achteraf gezien waren die vijf visjes voldoende voor een boodschappentas. Ook die heb ik laten staan. Jammer maar helaas, zo gaan die dingen.

Vandaag vissen we de jaarlijkse koppelwedstrijd. Iedereen is er aan gewend dat ik met Hans Vijgeboom aan de start sta. Vandaag sta ik eens een keer Piet Alberts bij in deze wedstrijd. Hans V. is al een tijdje geblesseerd en ook Piet heeft “last” van een geblesseerde koppelmaat. Zo maken wij van de nood een deugd. Om zeven uur zetten we de laatste stoelen uit in Wijkcentrum Markant waarna Lucien de koffie serveert. Met 38 koppels op de lijst is het weer volle bak. De spanning is voelbaar omdat de kanshebbers op de titel: Fisker fan `t Jier allemaal aanwezig zijn.

Om 09.30 uur kunnen we van start. Piet en ik nemen plaats in het A-vak; Aldlan. Keurig in de rij, maar het vak is doorgaans goed met de vangsten. Piet brengt de feeder in stelling en gaat gokken op de dikkere vis. Ik probeer vandaag met de stok de kleinere vis tot aanbijten te verleiden en maak daarvoor twee voerstekjes aan. Op elf en op zes meter moet het gaan gebeuren vandaag. Vanaf de start kan ik met het vangen van wat kleine vis aan de gang. Piet blijft geduldig en wacht op zijn eerste beet. Na een uur lijkt de zesmeterstek langzaam op de drogen. Ook op elf meter is er weinig te doen.

Piet krijgt wel de eerste aanbeten, dus dat is hoopvol. Na ongeveer twee uur worden we getrakteerd op een forse bui waarin ook een flinke dosis hagel verwerkt zit. De eerste tekenen van de winter zien we dichterbij komen van onder de paraplu. De gevulde koeken en de broodjes van Piet maken een hoop goed. Verder is het de hele wedstrijd aangenaam herfstweer. Als we naar de wedstrijd kijken blijft het prutsen. Op elf meter komt maar weinig vis azen. Op deze afstand vang ik een paar mini bliekjes. De zesmeterstek is alleen nog goed voor wat schele posjes. Piet rommelt wat op 17 meter en tegen de overkant en kan nog een redelijke vangst bijschrijven.

Na vijf uur ploeteren is de strijd gestreden. Peter Bies biedt de helpende hand met wegen. Op de eerste twee stekken in het A-vak gaan de koppels over de zes kilo, dat is een mooie vangst met veel kleine vis. Daarna valt het terug naar 2,5 kilo. Een aantal stekken verder weet Peter Bies met Tippie Boersma de vakwinst te pakken met ruim 6,5 kilo. Voor een stek midden in het vak is dit een prima prestatie.

Wij eindigen met ruim drie kilo in de middenmoot en dat is niet voldoende voor de prijzentafel. Net als onze linkerburen met ongeveer het zelfde resultaat. In het A-vak zijn de vangsten zoals we gewend zijn, gewoon goed voor de tijd van het jaar. Alle deelnemers weten vis aan te bieden. De vakken B en C zijn een stuk minder, helaas.

Onder het genot van een hapje en een drankje vindt in wijkcentrum Markant de prijsuitreiking plaats. Zes prijzen per vak vinden hun weg naar de winnaars. We gaan ons op het komende jaar beraden om eens te bekijken wat we gaan doen met deze wedstrijd. Vangsten zoals in het B- en C-vak zijn niet hoopgevend en we willen natuurlijk iedereen een redelijke kans geven om vis te vangen. Wordt vervolgt.

Namens HSV Leeuwarden hieronder de uitslag. Met dank aan Hans Drost voor de foto`s

Voor vragen, opmerkingen of suggesties: kjwisse@outlook.com

Hans Wisse

Datum (en tijd) Zaterdag 05-11-2016 09:30 uur t/m zaterdag 05-11-2016 14:30 uur