Bootwedstrijd Visclub de Oebele en de HSV

Maandag, 11 juni 2012

Zaterdag is de boot wedstrijd met de visclub Oebele weer gehouden.

Bootkoppel Eernewoude 9 juni 2012

Vandaag zijn we voor de tweede keer wezen koppelvissen in een bootje op de meren bij Eernewoude. Een prachtige manier om eens anders te vissen zo heeft ons de vorige editie geleerd. Alleen al het gevoel om in je bootje over een meer naar je visstek te varen is onbeschrijflijk: wat een gevoel van vrijheid en plezier.
Als we om 7.00 verzamelen bij bootverhuur Hollema in Eernewoude staan er dan ook 9 bikkels goedgemutst bij. Piet Hoekstra is met zijn eigen boot vanuit Hempens komen varen en kijkt hoofdschuddend toe terwijl Hans en Hans hun rijdende viscontainers aan het uitladen zijn. Ze proppen complete visopstellingen op hun bootje dat amper 3m2 ruimte biedt. Ondertussen word er al flink gegrapt, gegrold en geouwehoerd; overallconclusie is dat het vandaag een gevecht tegen de bierkraan wordt.
Die bierkraan moet ik overigens nog steeds ontdekken, maar dat er een kraan open gaat staat vast want de voorspellingen zijn regen, regen en nog eens regen. Dit alles gepaard met een lekker windkrachtje 5 a 6. Maar daar malen we niet om. Berepak aan en vissen maar.

Jaap en ik zoeken een stekkie op in de luwte van een kom omringd met bomen en struiken. Waarschijnlijk niet de beste stek want er staat ongeveer 30cm water, maar ja het alternatief is 7 uren met je kop in de wind en regen. We gokken op een grote hoeveelheid voorn bij de pompeblêden die ons omringen.
Direct vanaf de start vis, maar ze zijn erg klein met een gemiddelde van ongeveer 8 tot 10cm. Ik besluit dat ik met de picker meer richting kanaal gooi. De vaargeul haal ik niet, maar er staat meer water en de voorns zijn groter die daar vandaan komen.
Ondertussen worden we aangevallen door kleine beestjes die vanuit de boom nieuwsgierig de sprong wagen naar de potentiële voedingsbron die zomaar is aan komen varen. Jeuk, irritatie en ook het formaat vis dat we vangen, doen ons besluiten om 20 meter richting kanaal te verplaatsen, nog net uit de wind achter een struik.
Halverwege de wedstrijd komen Hans en Hans voorbij varen. Ze hebben al 5 kilo kleine vis (ca 80 stuks) gevangen, maar zaten vol in de wind en gaan nu een stek in de luwte opzoeken.
De rest vangt ook goed, maar het is alleen maar kleine vis.
Jaap en ik zitten ongeveer op 2 kilo vis dus we moeten nog flink aan de bak. Het strategisch overleg met Jaap levert op dat we deze achterstand niet gaan inhalen met kleine vis, we moeten gaan gokken op de bonusbrasem. En hoewel de worm tot nu toe nog niks heeft opgeleverd, ga ik toch over op het knippen en brengen van een halve kilo wormen. Jaap gooit een flinke scheut van zijn geheime Monsteraantrekspullie in zijn voer. Jaap gaat over op de picker en de eerste worp levert gelijk een voorn van 35 cm op. Wow dat is pas goed spul, zeg! Een kwartier later word ook ik voor de inspanning beloond als de eerste halfwas brasem zich vastbijt in een worm. Dit bemoedigende resultaat doet mij besluiten om mijn haak vol te krammen met vette wormen. Wachten, wachten, en dan gaat mijn picker, tik, tik en…. helemaal krom. Zo hé, dat is een vette! De brasem verzet zich hevig en blijft tot de boot kopschudden en vechten. Een vette kilo plus brasem, ha ha, mooi werk!
Jaap pakt ondertussen ook nog een halfwas brasempje en een vette voorn. Vervolgens wordt de vis weer klein en dan houdt het voor 1,5 uur helemaal op. Zowel bij Jaap als bij mij helemaal niks meer. We proberen van alles maar de vis komt niet meer.
Ik vermoed dat ik mijn voerstek verkloot heb en ga voor de laatste 3 kwartier over op plan B: een nieuwe voerstek opbouwen 10 meter dichterbij. Zo weinig mogelijk voer en zoveel mogelijk wormen, casters en maïs in de korf. Jaap kijkt het wat hoofdschuddend

aan en blijft gewoon doorgaan op zijn eigen stek. Tot verbazing van Jaap begin ik na 5 a 10 minuten weer te vangen, eerst een leuk bliekje, daarna een vette voorn en dan weer een leuke bliek. Net als ik mijn lijn aan het beazen ben, komen Dick en Jos aanvaren. Dick is door golfslag uit de boot gevallen toen een of andere gek full-speed langs kwam varen. Dick heeft geen zin om ziek te worden en houdt het voor gezien. Hoewel we volgens de klok nog 20 minuten mogen, houden wij er ook maar mee op. Vandaag gaat het tenslotte om het spel en niet de knikkers.
De weging leert dat er veel kleine vis is gevangen. Anne en Ali hebben een monster van 1,5 kilo in het net en met 5,4 kilo komen Jaap en ik 1 vette brasem tekort op Hans en Hans die de tweede helft slechts 1600 gram hebben bijgevangen.
Terug op de verzamelplek worden de viscontainers weer netjes ingeladen en zitten we met koek en snoep nog even na. Het was inderdaad een gevecht tegen de bierkraan en Dick was bijna in de spoelbak verzopen. Toch gaan we volgend jaar weer, want wat is het mooi. Stel je voor hoe leuk het is als het weer eens meezit. Dat we 20 graden plus met zon hebben… dan regelen we palen voor het ankeren van de boot en gaan we midden op het meer liggen… tussen de bootbabes in bikini …. de ene lap na de andere lap binnenhalen, mooier kan toch niet…

Groet,

Ronny