Ook dit jaar is de HSV weer actief voor de promotieactie “een schoner Fryslân” 2017.

Woensdag, 4 oktober 2017

Net als vorig jaar heeft de HSV Leeuwarden en dan met name de jeugdcommissie zich weer ingezet voor een schoner Fryslan.

De himmelwike stond dit jaar gepland in de week van 11 t/m 17 september.

Op woensdag 13 september hadden we ons opgegeven bij Sportvisserij Fryslân om voor deze Himmelactie wederom ons steentje bij te dragen, helaas gooide het weer roet in het eten. Windkracht 7, rukwinden 100 km p. uur en waarschuwing code oranje tot in de namiddag. Het leek ons niet wijs om met tien vrijwilligers in een park met bomen te gaan lopen. Van afstel komt meestal geen nieuwe afspraak tot stand, bij ons gelukkig wel.

Op woensdag 20 september scheen het zonnetje en we hadden uiteindelijk nog met zes vrijwilligers afgesproken om het Rengerspark, de omliggende vijver en omgeving te ontdoen van achtergelaten vuil wat daar en vooral in de natuur niet thuis hoort.

Omrin had ons voorzien van knijpmateriaal en vuilniszakken en vol goede moed met de vraag of er wat te himmelen viel, gingen we op pad. Nou reken maar, het leverde bierglazen, een bezem, plastic flessen, ampullen, maar vooral lege en zelfs volle blikjes op. Zes bijna volle vuilniszakken. Het lijkt wel of het geluk brengt om lege blikjes over je hoofd achter in de bosjes te gooien terwijl de vuilnisbak er naast staat.

Het maakte bezoekers van het park in ieder geval gelukkig dat wij als leden van de Hengelsportclub die rommel verzamelden, wij deden het natuurlijk voor een positief imago van de Sportvisserij.

We genoten van de gekleurde (beetje herfstachtig) bomenpracht en de paddenstoelen en vooral de gezelligheid om met elkaar even uit te blazen op een bankje.

Met dank aan Sportvisserij Fryslân voor de organisatie en de vrijwilligers van de Jeugdcommissie voor hun nooit aflatende inzet.

Magda Nelen
Voorzitter Jeugdcommissie HSV Leeuwarden