Wedstrijd Haak om Leeuwarden

Zaterdag, 13 december 2014

Vissen met Wisse de Leeuwarden VrijBaanwedstrijd. Dat er in de regio Leeuwarden nogal het één en ander aan het veranderen is zal de meeste mensen, die wel eens in dit gebied komen, niet zijn ontgaan. Al enige jaren is de infrastructuur om deze provinciale hoofdstad een (tijdelijke) puinhoop. Dit heeft alles te maken met “De Haak om Leeuwarden” Dit “Haak om Leeuwarden” project is een deel van het totale pakket dat Leeuwarden Vrijbaan omvat.

Inhoudelijk ga ik hier geen promotie artikel van maken. Daarvoor is er een afdeling promotie en PR in het leven geroepen door de drie betrokken organisaties. Zij hebben hiervoor een mooie en overzichtelijke website in het leven geroepen om iedereen op de hoogte te houden van de vorderingen en activiteiten van dit enorme, economisch belangrijke project.

Wat heeft infrastructuur nu met vissen te maken hoor ik de critici al denken. Kort vertelt bereikt het hierboven omschreven project een mijlpaal in de ontwikkeling. Deze week wordt het westelijk deel en de Haak om Leeuwarden afgerond en opengesteld voor gebruik. Reden genoeg voor de drie betrokken organisaties om daar een aantal culturele en sportieve activiteiten aan te koppelen. Waaronder een viswedstrijd aan het Van Harinxmakanaal.

Vanzelfsprekend werd hiervoor HSV Leeuwarden benaderd om de organisatie hiervan op zich te nemen. Voorzitter van de wedstrijd commissie, Hans Vijgeboom, staat dan meestal gelijk te springen van enthousiasme en Wisse kan dan niet achter blijven. Een vermelding op de website van HSV Leeuwarden en op de website Vrijbaan was voldoende om een mooi potje regionaal wedstrijdvissen aan de waterkant te krijgen. Hiervoor stelde de organisatie van Vrijbaan de prijzentafel beschikbaar.
Om 06.45 uur staat Vijgeboom de 15 kantnummers in de grond te prikken bij Ritsumazijl. Een kwartiertje later arriveren we in het projectbureau. Op deze vroege zaterdag ochtend heeft Harmen de Jong de koffie al klaar staan. Deze locatie is geheel voorzien van allerhande informatie, tekeningen, foto’s en maquettes over het enorme project. Dit keer geen inschrijfgeld dus kan de loting direct beginnen.

Het gaat vandaag om het sportieve belang van deze ludieke wedstrijd. Hiervoor is ook, als enige dame in het parcours, Magda Neelen naar deze wedstrijd gekomen. Normaal gesproken vist ze geen wedstrijden maar vandaag maakt ze een uitzondering. Als lid van de jeugdcommissie wil ze dit evenement niet missen. Na een kort welkomstwoord door de PR manager Joost Mulder vertrekt het deelnemersveld naar het Van Harinxmakanaal om aan de vijf uur durende sportieve strijd te beginnen. Vandaag vissen we individueel.

De stekken staan door gebrek aan ruimte iets korter op elkaar dan we gewent zijn maar dat is vandaag van ondergeschikt belang. Het is tenslotte een sportief onderonsje. Met de brug als onderbreking hebben we 4 kop-staart stekken in het parcours Doordat het laat licht wordt, is het nog even opschieten met opbouwen.

Om 09.00 uur kunnen we van start. Aangezien het kanaal al enige tijd het toneel is van veel scheepvaart en de aanleg van aquaducten heb ik geen idee wat we kunnen verwachten vandaag. Ik heb vandaag steknummer 1 toegewezen gekregen dus verwacht ik toch dat er iets te vangen moet zijn. Naast mij op stek twee zit Dave Martens. Kunnen we het gelijk op een akkoordje gooien. Dave vist het liefst ver met de feeder.

Dat geeft mij de gelegenheid om kort met de vastestok aan de gang te gaan. Om elkaar de ruimte te geven vis ik niet met de feeder en gaat Dave niet kort zitten roeren in het kanaal. Nu hebben we beide optimaal profijt van onze stek. Ik zet in op een voorzichtige visserij met lichte dobbers en dunne lijnen. De wintervisserij aan dit kanaal kenmerkt zich door het vangen van bliekjes, halfwas brasem en incidenteel een bonus vis.

De eerste uren gebeurt er werkelijk niks op de vastestok afstand. Naast me heeft Dave al wel een paar weten te strikken. Halverwege de wedstrijd worden de deelnemers getrakteerd op erwtensoep en roggebrood met spek. Dat kan al niet meer stuk vandaag. Vijgeboom heeft het ook moeilijk. Hij zit tegen de brug en heeft ook nog geen stootje gezien.
Pas na drie uur krijg ik de eerste aanbeten op de stok. Ondanks de mooie stroming die in het water staat, komt de beet pas laat op gang. Dave lijkt inmiddels ontketend en heeft de vis er goed op liggen.

Wisse schraapt rustig door met de stok, met een puntje mestpier en een klein haakje komen er nog diverse blieken de kant op. Door actief te driften en blokken kan ik in de laatste twee uur nog negen vangen. Op deze manier is de visserij aan dit kanaal een waar festijn. Een uur voor het einde komt er zelfs nog een bonus vis boven water. Ik ga er maar vanuit dat ik de mazzel heb om op een kopstek te zitten vandaag.

Na vijf uur zit het er op. Op een enkele regenbui na is het prachtig winter weer geweest. Zon en weinig wind. De vangsten zijn gemiddeld gezien wel wat mager. Echter mag dat de pret niet drukken. Alle deelnemers worden na afloop hartelijk ontvangen in het informatie centrum voor een verse bak koffie en de prijs uitreiking. Het is er inmiddels een drukte van belang geworden met geïnteresseerden over de afronding van het project.

Ook de prijzen zijn beschikbaar gesteld door de organisatie. Drie ere prijzen voor de top drie in de vorm van een mooi vleespakket en daarnaast voor alle deelnemers een riante rollade.

Samenvattend kunnen we spreken van een zeer geslaagd evenement welke wordt afgesloten met een luid applaus voor de organisatie: Vrijbaan Leeuwarden en HSV Leeuwarden.

JUMBO Els Boek stond weer garant voor keurig verzorgde vleesprijzen.

Diverse foto’s beschikbaar gesteld door Hans Drost.

Voor vragen, opmerkingen of suggesties: kjwisse@outlook.com

Hans Wisse

Voor meer foto's kijk bij fotoboek Haak om Leeuwarden

Een filmimpressie is te vinden op :