open wedstrijd individueel HSV Leeuwarden

Zondag, 28 september 2014

De 3e open wedstrijd van het jaar is onder prachtige weersomstandigheden gevist.

Vissen met Wisse, Leeuwarden open.
Vandaag al weer de derde open wedstrijd van HSV Leeuwarden dit jaar.
Met nog een vrije koppelwedstrijd te gaan heeft deze vereniging ook dit jaar weer haar steentje bijgedragen aan de wedstrijdagenda in de federatie Friesland.
Met Vijgeboom als drijvende kracht achter deze evenementen is het als vanzelfsprekend dat Wisse ergens in de buurt is.Dit jaar weer een geweldige opkomst.
Maar liefst 52 vrijehengel- c.q. feedervissers en 16 liefhebbers voor de vastestok zijn opkomen dagen. Zoals bij veel vrije wedstrijden in deze federatie wordt ook hier een splitsing gemaakt tussen de twee disciplines met ieder haar eigen prijzentafel.

Opvallend is het animo van een heel aantal vastestokvissers. Hierdoor is het lonend om dit in gescheiden systeem in stand te houden. Meestal zit ik naast Hans V. aan de lotingtafel maar vandaag sta ik om 07.00 uur aan De Zwette in het vastestokvak de nummers in de grond te prikken. Kennelijk heeft hij meer vertrouwen in mij gekregen en mag ik hier de stekken uitzetten.
Hierdoor moet ik helaas wel de koffie missen bij Lucien in Wijkcentrum Markant. Jan Hoff en Henk Heslinga zetten de baan uit aan het PM kanaal.
De Zwette:   Geografisch gezien ligt De Zwette tussen Sneek en Leeuwarden. Het kanaaltje met een lengte van circa 16 kilometer loopt uit in het Van Harinxmakanaal.
Gemiddeld is het watertje 20 meter breed met mooie rietkanten en heeft een diepte van maximaal twee meter. Op de meeste plaatsen is het water lastig toegankelijk tussen de landerijen, maar hier bij het gehucht Reduzum heeft de Friese federatie een twintigtal mooie vissteigers gebouwd. En zo ontstaat er een ideaal wedstrijdparcours

De wedstrijd: Rond 07.30 uur komen de eerste vissers vanuit Leeuwarden het parcours op gereden. Ik krijg van Klaas Kooistra mijn wedstrijdkaart die creatief gedecoreerd is door Esther Vijgeboom.
Op stek vier mag ik maar proberen mijn slag te slaan. Het parcours is opgedeeld in twee delen vanwege een geplaatste fuik midden in het parcours. Om het voor iedereen zo eerlijk mogelijk te maken hebben we besloten een aantal steigers open te laten. We zitten nu mooi twee aan twee met tussen de stekken steeds een steigerslaapstek.
De opzet is vrij simpel. Het water is ondiep met slechts een lichte trek of zelfs helemaal geen stroming. Ik zet vier tuigen op van 0,5 tot 1 gram. 10/100 hoofdlijn en daaronder 08/100 met haakje 18 en 20. Dat is wel even wennen als je de rest van het jaar bijna alleen krammen op haak 10 zit te binden. Tegen de overkant peil ik een korte matchhengel van 3,9 meter. Een lichte waggler van slecht 4 gram is daarmee netjes op 22 meter tegen het riet aan te parkeren. Deze stek ga ik alleen bevissen als er op de vastestok geen beet meer te krijgen is.
Aangezien ik niet heel handig ben met de matchhengel zie ik dit als een laatste redmiddel.
Vanaf de start voer ik op 11 meter. Kort op vier deeltjes ga ik wat strooien met casters, licht voer en wat gekiemde hennep. Tegen de overkant zet ik met enige regelmaat een balletje voer met hierin veel aas en wat geknipte wormen. Links van me zit Gooitzen Hager. Hij komt net terug van een bruiloft en staat volgens eigen zeggen niet op scherp. Is dit een schijnbeweging..?? Aan de andere kant zit Menno Hoogsteen. Op de kop en er naast zitten mannen van het BKM team. Dus ik zal het vandaag niet cadeau krijgen.
De eerste vissen zijn klein. Dit kenmerkt de hele wedstrijd, opvallend dat de beet niet doorzet. Steeds na een aantal visjes valt de beet weg. Na twee uur probeer ik de match. Direct vis. Veel ruisvoornjes maar ook wat kwart en halfslag brasem. Ondanks het formaat is de vis mager. Het verloop van de wedstrijd is wisselend. Ik blijf schakelen tussen de stek onder de kant, naar 11 meter en de matchhengel. Overal kan ik vis vangen. Doordat ik drie stekken blijf onderhouden en vis vangen begint het bijna op werken te lijken.
Na vijf uur heb ik het idee dat ik een redelijke wedstrijd heb gevist. Of het genoeg is voor de prijzen tafel moet nog maar blijken. In ieder geval klopte alles, geen grote fouten gemaakt of vis verspeeld.
De weging in het vastestokvak laat zien dat de staartstek de winst pakt. Deze stek had als extra voordeel naast een slaper te zitten. Een mooie prestatie is het zeker met ruim vier kilo. Wisse kan beslag leggen op de 2de plaats in het vak op slechts 100 gram van de vakwinst. Een resultaat waar ik uitermate tevreden mee kan zijn.

De stekken aan het PM-kanaal laten ook mooie vangsten zien. De vakwinnaars gaan ruim over de elf kilo vis. Toch zien we steeds vaker dat de kop- en staartstekken de winst opeisen. Ondanks dat je volgens Piet Alberts overal kan winnen, moeten we constateren dat een kop- of staartstek een absoluut voordeel geeft en dat de vangsten naar het midden van het vak drastisch afnemen.
Vijgeboom heeft het ook heel behoorlijk gedaan en vist zijn buren er af en een 5de plaats in het vak.

De resultaten:  In Wijkcentrum Markant is het nog even prettig napraten. Lucien heeft de gehaktballen warm en het bier koud. Er worden maar liefst 7 prijzen verdeeld in het vastestok (15 visser) vak en acht prijzen per vrije hengel vak (16 vissers). De slagerij van Jumbo Els Boek heeft weer zijn best gedaan en royale vleesprijzen samengesteld.
Als afsluiting een woord van dank naar de weegploegen. Lucien voor zijn gastvrijheid in Wijkcentrum Markant, Jumbo Els Boek en HSV Leeuwarden voor de uitstekende organisatie.
HSV Leeuwarden vist 8 november haar jaarlijkse koppelwedstrijd. Hiervoor verwijs ik naar de wedstrijdkalender. Let op, de wedstrijd loopt al behoorlijk vol.

Zie voor de uitslag bij wedstrijden.
Met dank aan Hans Wisse